تشریفات فراوان عامل ترس از ازدواج است
تاریخ انتشار: ۸ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۸۱۷۶۳۸
به گزارش خبرنگار مهر، غلامعلی افروز در برنامه «بدون توقف» با اشاره به اینکه موانع اصلی برای ازدواج در خانواده شکل میگیرد، عنوان کرد: وجود تعارضات درون خانوادگی از جمله موانع ازدواج است، فرزندانی که در خانوادهای رشد میکنند که پدر و مادر مرتب با یکدیگر در ستیزند و نسبت به هم دافعه دارند و بیان میکنند که از ازدواج پشیمان هستند، هیچ وقت رغبتی به ازدواج پیدا نمیکنند چون نگران میشوند که نکند ما هم به همین سرنوشت دچار شویم.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
این استاد دانشگاه ادامه داد: پدر و مادرها باید به آینده فرزندانشان و به فردایی که پدر و مادر میشوند بیندیشند و فرزندان را برای آن دوران آماده کنند، اگر پدر و مادر یکدیگر را تحقیر و تکذیب کنند فرزندان هم نسبت به ازدواج بیمیل میشوند، اگر یکی از نزدیکان هم جدایی داشته باشد که وضعیت بدتر میشود، به بچهها باید تبیین کنیم که قرار نیست هر ازدواجی به جدایی بینجامد.
وی افزود: بچهها سه حق عاطفی بر گردن پدر و مادر دارند، یکی اینکه بچهها حق دارند پدر و مادر را دوست داشته باشند، دوم؛ پدر و مادر باید منطقی و عاطفی و دوستداشتنی باشند و سوم؛ پدر و مادر باید محبوب و عاشق هم باشند، اگر فرزندان در این خانواده و فضا رشد کنند اشتیاقشان به ازدواج بیشتر میشود.
رئیس کرسی نظریهپردازی علوم رفتاری در شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص دیگر موانع ازدواج گفت: نگرشهای منفی فردی و فرهنگی، احساس ناامنی روانی، معیشتی، اقتصادی و احساس ناامنی در حمایتهای اجتماعی موانع جدی برای ازدواج هستند، در نظام تعلیم و تربیت، دانشگاهها، آموزش و پرورش، کارخانجات، ادارات و سازمانها باید دورههای تخصصی در ارتباط با ازدواج ماندگار با نگاه انتخاب دقیق و عروسی آسان برگزار کنیم، چرا که تشریفاتی که برخی از عروسیها دارند وحشتناک است.
افروز در ادامه تأکید کرد: پدر و مادر زیر بار قرض میروند و بعد حبس برای بدهی مهریه، چرا باید این اتفاقات بیفتد، اگر کسی مهریهای را قبول میکند این مهریه تضمین و هدیهای برای تمام زندگی و یک عمر است نه برای شش ماه، من این قضیه مهریه را به چالش میکشم، این چه منطقی است، کجای این عقلانیت است، این موارد از موانع عاطفی و روانی ازدواج است، چراکه هر جا احساس امنیت کاهش پیدا کند، اقدام به ازدواج نیز کمتر میشود در حالی که ما باید امنیت روانی جوانان را بیشتر کنیم.
وی با اشاره به اینکه من با سکه تعیین کردن و این نوع تعیین مهریه مخالفم، یادآور شد: این هدیهای که پسر قبول میکند منطق و عقلانیتش برای گستره ازدواج تا بهشت است اما اگر خواستند جدا شوند آقا باید رضایت خانم را جلب کند، در واقع نگاه ما باید به مهریه عوض شود، چراکه مهریه نوعی هدیه به همسر بوده و قرار است که من مثلاً منزلم را به عنوان هدیه به نام همسرم کنم حالا قرار نیست که دو ماه بعد از ازدواج خانم بگوید از منزل من برو بیرون اینکه اصلاً منطقی نیست.
وی در ادامه اظهار کرد: پیامبر خدا (ص) فرمودند که آموزههای دینی بر فطرت، معنویت و عقلانیت استوار است و دیانت و عقلانیت همراه هم هستند، چون عقلانیت بر دین ما حاکم است بر این اساس این رفتارها خلاف عقلانیت، فطرت، معنویت، اخلاق و دیانت است، به همین جهت باید قوانین مهریه بازنگری شود، هیچکس نباید برای بدهی مهریه به حبس برود، ما در این خصوص به یک بازنگری اساسی در کشور و جامعه اسلامی نیاز داریم و باید به خانوادهها در این زمینه الگو ارائه کنیم. گاهی نیز والدین راضی میشوند فرزندانشان وارد رابطه نامشروع شوند اما حاضر نیستند شرایط ازدواج آسان آنها را فراهم کنند.
این کارشناس خانواده با اشاره به اینکه ازدواجهای دانشجویی که من در جریان آن بودم کمترین فراوانی طلاق را داشت، تصریح کرد: تشریفات زاید بازدارنده ازدواج است، هرچه تشریفات مجالس کمتر باشد، جوانان بیشتر میل به ازدواج پیدا میکنند، همانطور که در ایام شیوع کرونا با کم شدن تشریفات شاهد مراسم سادهتر و ازدواجهای بیشتری بودیم.
وی در پایان عنوان کرد: از آن طرف دولت باید مسکن مثلاً ۱۰ ساله با اجاره ارزان در اختیار جوانان بگذارد، بانکها پول وام ازدواج را از منابع تبلیغات بانک به جوانان هدیه دهند، چون قرض کردن پول آفت آرامش است. سالن و جهیزیه و تشریفات ازدواج درست نیست، در کجای دنیا به جز ایران پدر و مادر برای تهیه پول مراسم ازدواج و جهیزیه زیر فشار و قرض قرار میگیرند، ایران به جای اینکه در زمینه ازدواج آسان الگو باشد و الگودهی کند، خودش بیشترین مشکلات را در این خصوص دارد.
کد خبر 5132268منبع: مهر
کلیدواژه: غلامعلی افروز برنامه بدون توقف شورای عالی انقلاب فرهنگی خانواده ازدواج مهریه شهرداری تهران شورای شهر تهران وزارت آموزش و پرورش شورای شهر شهر تهران اعتیاد وضعیت معابر تهران ویروس کرونا شهرداری سازمان تامین اجتماعی پلیس راهور امداد رسانی محسن هاشمی پدر و مادر
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۱۷۶۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
ننه گلبهار دوستت داریم
فرزندانش در روز ماما گردهم آمده بودند تا قدردان روزها و شبهای بیخوابی او باشند، کودکان حکم نوه و نتیجههایش را داشتند و یک صدا فریاد کودکانه سر میدادند، «ننه گلبهار دوستت داریم.»
به گزارش خبرگزاری ایمنا از اصفهان، قابلگی سرمایه ارزشمندی در سرزمین ما بوده که امروز در حال افول و فراموشی است. قابلهها افراد مؤمن و توانمندی بودند که در سختترین شرایط و بدون کمترین امکانات نوزاد را به دنیا میآوردند.
ونک روستایی بن بست با جادهای صعبالعبور و خاکی در ۳۵ کیلومتری غرب سمیرم است، سالها پیش قابله روستا در تابستان و زمستان ننه شیرین و دخترش گلبهار بودند.
نیمههای شب، سحر، صبحدم و گاهی عصر و شبانگاه، کوبه در به صدا درآمد و ننه شیرین در یک چشم بر هم زدن عازم میشد. کوچههای تاریک و سرد و باریک و گاهی پر از برف را پیاده در تاریکی و روشنایی شب و روز میپیمود تا به مقصد برسد.
گاهی اواخر بهار و تابستان نیز عشایر میهمان در مزارع اطراف ننه شیرین و خاله گلبهار را برای به دنیا آمدن فرزندشان فرا میخواندند و ننه شیرین قصه ما، شب و نیمه شب سوار بر الاغ راهی چادر عشایر میشد.
مادران معنوی قصه ما آن روزها خواب و بیداری نداشتند و با توجه به زاد و ولد زیاد هر روز آماده مأموریت بودند؛ بدون چشمداشتی از کسی نوزادان را به دنیا میآوردند و مادر را تا چهل روز به حمام میبرند. مراسم خاص روشن کردن چراغ حمام، تیغ زدن نوزادان که امروز حجامت نام دارد و سوراخ کردن گوش دختران از جمله فعالیتهای آنها بود.
گلبهار سی سنبله قابله ۸۵ ساله ونکی است که مادر معنوی حدود چهل شهید است. شغلی که از مادر و مادر از مادرشوهر، به ارث برده است. ننه شیرین و خاله گلبهار، مادر و دختری که مادران معنوی ۱۰۰ شهید شهر ونک هستند و خاله شیرین که خود مادر یک شهید نوجوان است.
امروز فرزندانش گردهم آمده بودند تا قدردان روزها و شبهای بیخوابی او باشند و کودکانی که حکم نوه و نتیجههایش را داشتند، یک صدا فریاد کودکانه سر میدادند، «ننه گلبهار دوست داریم.»
خانه خاله گلبهار آذین بسته حجله شهادت بود، شهادت فرزندی که در سن ۱۶ سالگی روز ۱۱ آبان ۱۳۶۱ در عملیات محرم به شهادت رسید و مادر گوشه طاقچه را به تصاویر فرزند و تنها یادگاریهایش مزین کرده بود.
در بین یادگاریهای به جا مانده از شهید تفنگی چوبی است که خودش درست کرده بود و به گفته مادر در روزگار نوجوانیاش عراق ایران بازی میکرد. امروز تنها دلخوشی مادر قاب عکسی بود که مدام اسباب بازی روزهای کودکی فرزندش بوسه باران میشد.
آئین نکوداشت مادران معنوی شهدا لبخند را بر لبانش و اشک شوق را در چشمانش جاری کرده بود و از حضور مسئولان و مردم قدردان سپاسگزاری میکرد.
به گزارش ایمنا، فرماندار، امام جمعه، فرمانده ناحیه مقاومت بسیج سمیرم، امور بانوان فرمانداری، رئیس بنیاد شهید، مسئولان شبکه بهداشت و درمان، شهرداری و شورای اسلامی شهر ونک و مردم قدردان شهر ونک در این آئین شرکت و از وی تجلیل کردند.
کد خبر 750962